Hoe kun het beste een website indelen voor een optimale organische vindbaarheid? Er zijn verschillende manieren om een website op te bouwen en te zien wat de invloed hiervan is op de organische vindbaarheid. In dit artikel leg ik uit wat de mogelijkheden daarvoor zijn en zal ik dieper ingaan op het fenomeen microsites.
Bij de indeling van een website heb je te maken met keuzes. Deze keuzes gaan over de opbouw, wat zet je waar neer en hoe deel ik deze in. Een website kun je als volgt indelen:
- Hoofddomein
- Subdomein
- Subfolder
Hoofddomein
Een goede URL is noodzakelijk voor het hoofddomein. Zorg ervoor dat het URL adres kort en makkelijk te onthouden is, zodat niet alleen jij maar ook anderen hem makkelijk kunnen vinden.
De Internet Marketing Universiteit is hier een goed voorbeeld van. In 2014 zijn zij van een te lange naar een veel kortere domeinnaam overgestapt, IMU.nl, omdat deze veel beter deelbaar was als de bestaande domeinnaam.
Tegenwoordig is het lastiger om een korte domeinnaam voor de nl.domeinnaam extensie voor een goede prijs vast te leggen maar er zijn genoeg alternatieven te vinden. Voorbeelden zijn voor techneuten de .io domeinnaam, of .frl voor lokale ondernemingen in Friesland bijvoorbeeld. Velen weten inmiddels dat alleen .nl niet meer volstaat om de juiste website te vinden. Het kan soms lastig zijn om te ontdekken wat de juiste extensie moet zijn, maar dat kun je verhelpen door een te kiezen waarmee je je domeinnaam kunt associëren.
Voor een juiste SEO rating van je website is alleen een korte hoofddomeinnaam niet voldoende. Als de complete URL naar een artikel kort en overzichtelijk is hecht Google daar ook zeker waarde aan. Maar gebruik je nu een subdomain of een subfolder op je website?
Subdomein of Subfolder gebruiken?
Om een goede keuze te maken over hoe je je website verder opstelt moet je voor jezelf afwegen welke van de twee het beste voor jouw is. Spoiler alert! De meeste websites kiezen voor een subfolder indeling.
Een subfolder is een verlenging van het hoofddomein die naar een specifieke pagina verwijst. Denk bijvoorbeeld aan www.hema.nl/baby deze pagina is speciaal gericht op baby’s. Deze pagina kun je vanaf het hoofddomein makkelijk bereiken.
Bij een subdomein wordt de ruimte op de server opgedeeld, hiermee krijgt elk subdomain een gedeelte van de ruimte, en beziet de server ze als alleenstaande websites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan maps.google.com. Dit is een duidelijk voorbeeld hoe Google hun afdelingen verdelen over verschillende subdomeinen. mail.google.com is een ander subdomein van Google.
Vaak worden subfolders ook gebruikt om een specifiek thema te behandelen, of zich richten op een taal of locatie. Als je voor een subfolder gaat op jouw nieuwe website zorg er dan wel voor dat het domeinnaam goed leesbaar blijft. Om dit te doen is het verstandig om streepjes tussen de woorden te gebruiken, een spatie werkt niet. Zoals bijvoorbeeld: https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/mercedes-benz-cars/models/amg-gt/coupe-c190/explore.html. Je ziet duidelijk de “-” staan om de tekst duidelijk leesbaar te maken. Zogenaamde underscores, in het Nederlands laag liggend streepje (_) vindt Google helemaal niets, dus die achterwege laten, kies altijd voor een hyphen ofwel koppelteken of verbinding-streepje in het Nederlands (-).
Natuurlijk is het ook met een subfolder benaming belangrijk om deze zo kort mogelijk te houden. Mercedes-benz.nl is dus niet een heel goed voorbeeld.
Microsites
Een microsite is een site die helemaal losstaat van je hoofddomein van je bedrijf. Een microsite heeft dus een eigen domeinnaam. Een microsite wordt meestal gecreëerd voor een specifiek doel of soms voor een campagne die je als bedrijf voor een korte tijd voert. Een microsite heeft dan ook vaak maar 2 à 3 pagina’s en zal voor meer informatie doorverwijzen naar je hoofddomein. Vaak worden microsites tijdelijk gebruikt.
Het is goed om bij het kiezen van je domeinnaam voor je microsite te kiezen voor een naam die heel specifiek het doel van de website verwerkt, denk bijvoorbeeld aan een nieuw product, 100 jarige bestaan, et cetera.
Zorg er wel voor dat je géén dubbele content op je microsite hebt staan, want dat kan het organische verkeer zeker doen verminderen naar je microsite. Een ander nadeel van een microsite is dat klanten kunnen denken dat dit je hoofdsite is en verward raken. En misschien daardoor zelfs voorgoed wegklikken.
Het is daarom goed om de voor en nadelen af te wegen bij de verschillende mogelijkheden die je hebt om je website op te zetten.
Het doel: goede SEO score in Google
Je wilt een website die makkelijk te beheren is en een goede SEO score heeft in Google. Want dit zorgt ervoor dat nieuwe potentiële klanten jou makkelijk kunnen vinden. Google geeft de voorkeur aan sites die gebruik maken van een subfolder opzet. Wil je hoger in de zoekresultaten verschijnen dan is het goed om gebruik te maken van een subfolder opzet.
Er zijn zoals altijd een aantal uitzonderingen waardoor het beter zou kunnen zijn om een gedeelte van je site op een subdomein te zetten, maar denk hier goed over na en streep de voor en nadelen tegen elkaar af voordat je dit gaat uitproberen op je website.
Als je nadenkt over een microsite om meer verkeer naar je hoofdwebsite te leiden is het ook goed om na te denken over de nadelen. Je grootste gevaar is dat je links van sociale media naar je microsite krijgt die je liever naar je hoofdsite gehad had. Daardoor kun je je eigen site beroven van een goede SEO score en een goede rangschikking in zoekmachines.
Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud. Hij runt locatie onafhankelijk als digitale nomade zijnde zijn eigen SEO bedrijf onder de alias ‘SEO Geek‘.
Ja, ik wil vrijblijvend advies