Op 11 september tijdens het event WPmeetup in Nijmegen, met de sprekers Joost de Valk en Remkus de Vries, bleek nogmaals het belang van het inzetten van HTTPS websites, als het gaat om de strategie van Google.
HTTPS is officieel een SEO ranking factor van Google
Google heeft onlangs aangekondigd dat HTTPS websites (met een SSL-certificaat) een voorsprong hebben ten opzichte van websites dit werken met het HTTP protocol. En als Google dit zegt dan legt dit dus meteen een druk op websitebeheerders en hosting partijen om dit goed te faciliteren. De visie van Google is o.a. dat men vind dat men een website en de privacy van klanten serieus neemt als het gaat om het aanschaffen van een SSL-certificaat.
Moet ik mijn website meteen overzetten?
Heb je een website wat gevoelige informatie verzend, zoals bijvoorbeeld een webshop, dan is het zeer zeker de aanbeveling om dit goed op orde te hebben. Voor overige websites is het nog even de vraag. Doe HTTPS niet voor de show, maar als je het doet, doe het dan goed, want er komt nogal wat bij kijken. Om te beginnen kun je je hosting partij even raadplegen hoe zij te werk gaan met SSL. Niet alleen het overzetten is lastig, maar aan de kant van de server kan er ook een heleboel mis gaan.
SSL certificaten
Er zijn verschillende soorten certificaten. Variërend van enkele tientjes per jaar tot vele honderden Euro’s per jaar. Je hebt bijvoorbeeld de keus tussen een standaard beveiliging waarbij je een slotje in de adresbalk ziet, of Extended Validation (EV), waarbij je een groene balk en de bedrijfsnaam ziet. Dit laatste oogt natuurlijk wel professioneler. Een EV bij Comodo kost bijvoorbeeld 125 Euro per jaar.
Overstappen?
Wil je meer weten over SSL-certificaten en overstappen zonder de ranking te verliezen. Neem dan contact met ons op voor een advies op maat.