Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de websites van MKB bedrijven sterk verouderd zijn. Gemiddeld gaat een website 2 tot 3 jaar mee voordat er een kleine of grote wijziging noodzakelijk is. Vaak lopen bedrijven achter de feiten aan. Reden genoegd dus om hier wat aan te doen!
Identiteit
De uitstraling van de website laat in veel gevallen te wensen over. De website is een verlengstuk van je organisatie en bepaald in veel gevallen de eerste indruk. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de organisaties het bouwen van de website overlaat aan kennissen, familie of vrienden. Daar is op zich niets mis mee, maar vaak missen dit soort websites net even dat beetje professionaliteit wat de identiteit van het bedrijf niet ten goede komt.
Responsive?
Als voorbeeld gelden de responsive websites. Websites die zowel op een desktop pc, een tablet als een smartphone goed functioneren. Veel bedrijven realiseren zich dit niet en denken al helemaal niet na dat een significant deel van de bezoekers via een mobiele telefoon de website bezoekt. Hier laten ondernemers binnen het MKB kansen liggen.
Vindbaarheid
Ook de vindbaarheid in zoekmachines wordt vaak niet genoeg bij stil gestaan. Zo besparen bedrijven bijvoorbeeld een paar honderd Euro op een website, maar het veelvoudige van dit bedrag wat bedrijven terug verdienen van potentiële klanten op het internet, dat vergeten bedrijven nog wel eens. Meten is weten. Daarom is het belangrijk om Google Analytics in te zetten. Hiermee kun je naast het bezoekersaantal hele interessante informatie vinden.
Social Media
Veel bedrijven ‘doen maar wat’. Je ziet veelal MKB bedrijven die enthousiast beginnen met Social Media, maken diverse accounts aan, en na een paar maanden is het afgelopen. Het ontbreekt deze bedrijven aan een online strategie en gebrek aan kennis. Waar zitten je bezoekers? Wat is de doelgroep? Wordt er vanuit het bedrijf tijd gereserveerd voor Social Media? Het goed inzetten van Social Media betekent dat je niet alleen aan het zenden bent (kijk hoe goed ons product is), maar in dialoog gaat met de klant. Doe je dit niet dan is het wellicht beter om geen Social Media in te zetten, of in een beperkte vorm.